Bezpieczeństwo pracy, komfort i efektywność pracowników
Efektywny pracownik to najlepszy pracownik. Coraz częściej pracodawcy rozliczają swoich podwładnych za efekty pracy. Czasy, kiedy królowało powiedzenie „czy się stoi czy się leży…” odeszły bezpowrotnie. Przed pracownikiem stawia się cele i zadania, które musi zrealizować. Efektywność zespołu wpływa na wyniki firmy, sukcesy i rozwój. Każdy pracodawca i przełożony powinien jednak wiedzieć, że to, jak pracuje jego zespół przede wszystkim zależy od niego samych. Zaangażowanie w pracę i motywację zatrudnionych trzeba wzbudzać i podtrzymywać. To pracownik jest największym kapitałem każdego przedsiębiorstwa.
Efektywny pracownik to człowiek, który ma stworzone dobre warunki do wykonywania swoich obowiązków. Podstawa to spełnianie podstawowych standardów pracy. Oczywiście poza podstawowymi narzędziami pracy do pełnej satysfakcji potrzebne jest jeszcze kilka kluczowych elementów. Bezpieczeństwo i komfort pracy są niezbędne, aby pracownik mógł skupić się na wykonywanych obowiązkach.
Wiele firm, w tym międzynarodowych koncernów stawia bezpieczeństwo na szczycie piramidy swoich celów. Hasła typu „bezpieczeństwo przede wszystkim”, „safety at first” i wiele kampanii, akcji uświadamiających jak ważne jest bezpieczeństwo w pracy to obecnie standardy w duże liczbie zakładów pracy i biur.
Mało jednak mówi się o bezpieczeństwie psychicznym pracowników, co jest równie istotne i bezpośrednio wpływa na ich wydajność oraz jakość pracy. Dlaczego? Każdy kto ma jakieś problemy, jego umysł zaprzątają inne ważniejsze dla niego sprawy, nie może się skupić na aktualnie wykonywanych obowiązkach.
Pracownik zastanawiając się: czy dostanie wynagrodzenia na czas? czy jego umowa, która kończy się za dwa dni, zostanie przedłużona? czy nadgodziny z tego miesiąca zostaną wypłacone? czy w święta będzie musiał pracować czy będzie miał wolne? – nie jest w stanie skupić całej swojej uwagi na pracy. Poczucie bezpieczeństwa rozumiane jako stabilność i pewność zatrudnienia to zaspokojenie jednej z podstawowych potrzeb człowieka.
Poza bezpieczeństwem tym fizycznym, wynikającym ze spełniania wszystkich przepisów BHP, oraz psychicznym niebywale ważnym aspektem wpływającym na jakość usług świadczonych przez pracowników jest komfort.
To bardzo subiektywne kryterium, wynikające z różnych oczekiwać i charaktery zatrudnienia. Komfortowe warunki pracy pozwalają angażować się na obowiązkach, a nie rozpraszać uwagę rzeczami, które zamiast wspomagać wybijają z rytmu.
W jaki sposób zapewnić komfort pracownikowi? Według definicji to stan zaspokojenia potrzeb oraz brak problemów. Dla każdego z pracowników pod tym zagadnieniem będzie się krył inny zestaw pojęć i potrzeb.
Dla osób pracujących ze sprzętem elektronicznym komfortem będzie nowy sprzęt, który nie będzie się zawieszał przy wykonywaniu kilku operacji na raz. Osoby robiące kserokopie dokumentów mając w pobliżu ksero nie będą musiały biegać co kilka minut do innego pomieszczenia.
Kierowca samochodu firmowego posiadając kartę paliwowa bezproblemowo może płacić nią na stacji benzynowej i nie musi pamiętać o fakturach i rachunkach. Osoby o statycznym długotrwałym charakterze pracy powinny mieć możliwość wygodnego i ergonomicznego stanowiska pracy. Komfort pracy jest uzależniony od konkretnych warunków pracy i oczekiwań personelu.
Czy nie ma uniwersalnej metody na zapewnienie komfortu pracy? Według badań wielu pracowników bardzo sobie ceni elastyczny czas pracy. Presja czasu, konsekwencje związane ze spóźnieniami dla wielu pracowników są powodem dyskomfortu i stresu w pracy. Bywa, że pojawienie się punktualnie o czasie w biurze jest problematyczne z różnych względów: spóźniony autobus, korki, awaria samochodu czy trudności z odprowadzeniem dziecka do przedszkola czy szkoły.
Elastyczne godziny pracy wcale nie muszą oznaczać, że pracownicy pojawią się w firmie „jak chcą”. Przesuniecie godzin pracy lub stworzenie pewnych granic, w których trzeba się pojawić w siedzibie firmy nie jest wielkim problemem dla pracodawcy, a dużym ukłonem w stronę załogi. Badania pokazują, że i tak gro załogi stawić się będzie na czas. A margines 30 min lub godziny daje poczucie komfortu.
Praca w nienormowanych godzinach w naszej rzeczywistości to meldowanie się w pracy o 7 lub 8 rano i siedzenie w biurze do wieczora. To oczywiście nadużycie i dewiacja. W zadaniowym systemie pracy nie ważne jest ile się pracuje, lecz jak się pracuje. Stawianie celów i rozliczanie efektów jest tu najważniejsze.
Niestety tu największym problemem są sami pracodawcy i szefowie. Wielu nie potrafi delegować zadań i weryfikować ich wyników. A szkoda. Zadaniowy system pracy motywuje pracowników do efektywnej pracy i przestrzegania wysokich standardów. Dziś jeszcze wielu szefów woli mieć swój zespół „na oku”. Nie ważne czy pracują czy nie, ważne że się pojawiają w firmie i zajmują miejsce przy swoim stanowisku pracy.
Pracownik, który jest zadowolony ze swojej pracy i statusu w firmie o wiele bardziej angażuje się w wykonywanie powierzonych mu zadań. Motywacja i zaangażowanie przekłada się w lepsze wyniki i wyższą produktywność, a to z kolei na wyższy poziom świadczonych usług. Inwestycja w kadry, rozwój umiejętności zespołu, dbanie o komfort pracy i atmosferę wpływa na lojalność pracowników i utożsamianie się z firmą i jej produktami.