Cechy dobrej reklamy – reklama w internecie, telewizji, na Facebooku

Charakterystyka udanej reklamy

Wiele małych firm nie może odnieść sukcesu w reklamie ze względu na dostępność bardzo mało zasobów. Wyniki są po prostu kiepskie ze względu na brak dobrych pomysłów.

Niezależnie od tego, czy reklamy umieszczane są w lokalnej gazecie, drukowane w znanym czasopiśmie czy umieszczane na stronie internetowej, pieniądze zainwestowane powinny uzyskać pożądany efekt.

Istnieje kilka typowych błędów małych firm, ale i też profesjonalnych usługodawców przy projektowaniu i dystrybucji reklamy, co prowadzi do niepowodzenia kampanii reklamowej.

Napisaliśmy już o 20 umiejętnościach, które musi nabyć każdy marketer. Dzisiaj piszemy o cechach dobrej reklamy. Więc zaczynamy:

Cechy reklamy

Do czego przez te wszystkie lata doszliśmy? Jakie chwyty marketingowe poznaliśmy oraz – przede wszystkim – jakie są cechy dobrej reklamy?

Reklama jest obecnie jednym z najważniejszych i najbardziej chodliwych, a przez to najcenniejszych dóbr, na jakie jest zapotrzebowanie i które zawsze będzie lukratywnym biznesem.

Nic więc dziwnego, że powstaje tak dużo agencji reklamowych a kierunki na każdej szanującej się uczelni wyższej orbitują właśnie wokół tego tematu, szkoląc przyszłych speców od manipulowania i nakłaniania ludzi do kupowania konkretnych towarów lub też usług.

Ludzie są głównie wzrokowcami

Nie od dziś wiadomo, że ludzie są wzrokowcami. To właśnie na tej podstawie najłatwiej jest wyodrębnić najskuteczniejsze chwyty reklamowe, którymi niezmiennie od lat jesteśmy mamieni w reklamie.

Bardzo ważna jest odpowiednia kolorystyka. Chociaż do konkretnego rodzaju produktów dobierać należy różne, konkretne barwy, o tyle ogólna zasada brzmi: im bardziej jaskrawo i „żywo”, tym lepiej.

Naukowcy po wielu latach mozolnych badań i eksperymentów społecznych doszli do ciekawych wniosków. Sztandarowym przykładem jednego z nich są kolory towarzyszące przybytkom związanym z jedzeniem i ogólnie pojętym żywieniem – zarówno w restauracjach typu fast-food, ale można także zaobserwować ten trend wśród sklepów spożywczych.

Jak bowiem udało się ustalić owym naukowcom, kolor czerwony oraz żółty sprawiają, że człowiek staje się głodny i/lub zaczyna myśleć o jedzeniu jako takim.

McDonald, KFC, Pizza Hut czy chociażby barwy naszej rodzimej Żabki czy Biedronki nie bez powodu mają w swoim logo właśnie takie kolory – zwiększają one znacznie szanse na to, że skuszony klient nie tylko zamówi bądź kupi cokolwiek, ale też kupi znacznie więcej niż zakładał.

Ale to nie jedyny chwyt, jakimi mamią nas producenci. Całą gamę sprytnych zachowań zaobserwować możemy w marketach czy innego rodzaju sklepach. Mowa oczywiście o rozplanowaniu towaru w sklepie w taki sposób, aby czerpać z tego najlepsze korzyści.

W jaki sposób się to odbywa? Przede wszystkim produkty codziennego użytku oraz dobra komplementarne (takie jak chociażby chleb) są odgrodzone półkami z mniej przydatnymi rzeczami i najczęściej trzeba mocno kluczyć, aby wspomniane pieczywo zakupić.

Nie inaczej jest także w przypadku samego rozmieszczenia towaru na półkach czy witrynach. Na wysokości wzroku przeciętnego człowieka ustawia się bowiem te rzeczy, które nie są niezbędne i są raczej rzadko kupowane.

Po to naprawdę potrzebne musimy się z reguły schylić albo mocno wyciągnąć, aby po nie sięgnąć. Maksymalizuje to szanse na to, że wrzucimy – po raz kolejny – do wózka nie to, po co przyszliśmy, lecz wyjdziemy marketu ze znacznie większą ilością zakupów – za to z mocno uszczuplonym portfelem.

Galerie handlowe

Osobną strategią kierują się z kolei galerie handlowe. Powierzchnia i kształt budynku, w którym się one znajdują oraz jego wielopoziomowość sprawiają, że sprzedawcy mają znacznie większe pole do popisu. Z którego oczywiście bez skrupułów korzystają.

W jaki sposób się to odbywa? Chociażby przez rozmieszczenie ruchomych schodów. Galerie są w taki sposób projektowane, aby nie można było zjechać schodami w tym samym miejscu, w którym na daną kondygnację wjechaliśmy.

Zmuszeni jesteśmy kluczyć po budynku… zahaczając oczywiście o kolejne butiki i sklepy. Dobrym przykładem jest tutaj wrocławski dom handlowy Renoma, który jest prawdziwym labiryntem dla wszystkich tych, którzy nie bywają w nim często i nie poznali już odpowiedniej drogi.

Oprócz tego mamy do czynienia z bardziej standardowymi formami i chwytami w marketingu. Zalicza się do nich chociażby stosowanie przeróżnego rodzaju sloganów, które się rymują i z wielką łatwością zapadają w pamięci (towarzyszy im również z reguły charakterystyczna, niezbyt skomplikowana linia melodyczna).

Skuteczna reklama w handlu to jasny i czytelny przekaz, wyostrzanie zalet przy jednoczesnym marginalizowaniu wad. Zobacz cechy reklamy zewnętrznej, wizualnej i świetlnej producenta Anyshape z Warszawy.

Reklamy spersonalizowane

Popularne w dobie Internetu jest także wyświetlanie reklam spersonalizowanych, dobranych do konkretnego odbiorcy na podstawie danych zbieranych przez przeglądarki internetowe.

W znaczący sposób maksymalizuje to szanse na dokonanie transakcji, ponieważ reklama taka trafia do konkretnego odbiorcy, który – według poszlak Google i innych firm zbierających takie dane – potrzebuje dokładnie takiego produktu, jaki sprzedawcy oferują.

Odsiewa to niezainteresowanych ludzi, którzy co prawda generują ruch i nabijają licznik unikalnych odwiedzin sklepu internetowego, jednak w żaden sposób nie przyczyniają się do zwiększania przychodu.

Czy tego chcemy czy nie, z wielu stron jesteśmy manipulowani przez marketingowców. Nie zawsze grają oni czysto w stosunku do nas, jednak taka jest ich praca.

Z reklamą mamy do czynienia każdego dnia – w prasie, w telewizji, w Internecie, w radio – chociażby dlatego też warto wiedzieć, jakiej broni używa się przeciwko nam.

Daje nam to możliwość wzbraniania się poprzez świadomość i znajomość tego rodzaju kroków podejmowanych przez producentów oraz sprzedawców.

Cechy dobrej reklamy

Reklama dźwignią handlu

Większe jest lepsze Tak uważa wiele osób. To jest dokładnie to, co niektóre z małych firm myślą kiedy chcą reklamować swoje produkty. Myślą o większych rzeczach i wybierają medium, w który trzeba inwestować dużo pieniędzy, ale nie docierają do docelowego rynku.

Jeśli firma specjalizuje się w projektowaniu planów diety i chcą pomagać ludziom, którzy mieli niezadowalające wyniki od indywidualnych planów diety, a firma zdecyduje się zareklamować na całej stronie w gazecie lokalnej zamiast dać reklamę w magazynie o zdrowiu, oczywiście nie wiele z osób na diecie zauważy reklamę i ogłoszenie nie uzyska pożądanej uwagi.

Więc chodzi o to, aby wymyślić najlepszą kampanię, co zwiększy prawdopodobieństwo, że reklamę zobaczy właściwy klient próbujący kupić produkt.

Studia i badania mogą być przeprowadzane na rynku i grupa docelowa może być zawężona.

Po uzyskaniu listy gazet, czasopism i magazynów, dowiedz się, ilu czytelników mają i cenę jaką chcą za zamieszczenie reklamy. Specjalne rabaty oferowane są przez nich raz na jakiś czas.

Społeczny dowód słuszności

Społeczny dowód słuszności

Jakie są jeszcze cechy dobrej reklamy? Dowód społeczny słuszności. Ludzie zachowują się podobnie jak stado owiec. Jeśli coś jest popularne to więcej osób dodatkowo się tym zainteresuje.

Użyj w reklamie dowodu społecznego. Powiedz, że inni też to kupują. Napisz ile osób kupiło już produkt. Może z Twoich produktów korzystają znane osoby dzięki czemu inni to podłapią?

3 tysiące reklam dziennie

3 tysiące reklam dziennie

Szacuje się, że zwykli ludzie są poddawani około trzem tysiącom reklam dziennie. To ogromna liczba, a jeśli ktoś chce być zauważony, powinien oczywiście być inny.

Nie wszystkie reklamy mają cech skutecznej reklamy, tak więc masz szansę się przebić do umysłu konsumentów. Nie tylko usługi i produkty powinny być unikalne, ale reklama również.

Na przykład, jeśli firma sprzedaje telewizory i mówi: „Sprzedajemy telewizory”, to nikt tego nie zauważy, bo będzie się to kojarzyło z każdym innym telewizorem. Ale jeśli oni powiedzą: „Nasze telewizory są najwyższej jakości”, sprawi, że reklama wyróżni się w tłumie. „Soczyste kolory, obraz 4K ostry jak żyleta.

Musisz spróbować nasz telewizor”, jest bardziej szczegółowe i będzie bardziej przypadać do gustu ludziom, którzy mają stare telewizory i myślą o nowym od dłuższego czasu.

Reklama powinna również koncentrować się na wyjątkowość produktu i w czym nasz produkt jest lepszy w porównaniu z produktami konkurentów.

Rozwiązuj problemy klienta

Koncentrując się na problemach klientów i dając rozwiązanie dla nich, to jest to, co wymaga klient. On nie kupuje produktu; kupuje korzyści w postaci produktu.

Prawdziwa wartość produktu powinna być przedstawiona i jasny obraz powinien być przedstawiony tak klientowi, że będzie on mógł się odnosić do naszego produktu.

Jeśli reklama nie precyzuje rozwiązania które może on zapewnić, to klient nie będzie wiedział o tym. Więc skupienie się na problemie klienta to jest to, o czym niektóre agencje reklamowe zapominają.

Zmotywuj klienta

Zmotywuj klienta

Ostatnią cechą dobrej reklamy, której brakuje w większości reklam jest motywacja dla klienta. Jeśli reklamodawca zaprojektował reklamę, a klient czytał ją, wszystkie wysiłki i pieniądze zainwestowane zostaną zmarnowane, jeśli klient nie wstanie i nic nie zrobi.

Nie należy zakładać, że klient wie, co ma robić. Reklama powinna wpływać na umysł klienta i powinna mu powiedzieć, co ma robić. „Wezwanie do działania” jest ostatecznym zadaniem reklamy.

Powinien sięgnąć po więcej informacji lub odwiedzić sklep lub wejść do sklepu internetowego. Wiadomość powinna brzmieć pewnie i jasno.

Poznałeś już cechy dobrej reklamy.

Czytaj dalej: Marketing Internetowy

4.9/5 - (ilość ocen: 17)