Jak otworzyć sklep spożywczy

koszyk

Kiełkująca w głowie myśl o stworzeniu czegoś własnego to bardzo odważny krok w życiu każdego, młodego przedsiębiorcy. Decyzja o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej, wiąże się nie tylko z dużym zyskiem, ale i z licznymi wydatkami, trudnościami, a także odpowiedzialnością.

Czytaj też: sklep spożywczy, czyli pomysł na dochodowy biznes

Więc zanim sfinalizujemy rozpoczęcie działania firmy, należy poważnie się zastanowić. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie uczciwie na kilka bardzo istotnych pytań oraz kwestii.

Czy jako sprzedawcy posiadamy niezbędne cechy osobowościowe?

Statystycznie przyjmuje się, że najlepszymi sprzedawcami są osoby, które potrafią szybko i sprawnie podejmować korzystne decyzje. Niestety tego też trzeba się nauczyć. Posiadanie intuicji i podążanie za trendami może być przydatne, gdy nie jesteśmy pewni, czy dany asortyment będzie cieszył się dużym powodzeniem. Drugim bardzo istotnym czynnikiem jest umiejętność komunikowania się z klientami, a także dobór profesjonalnego, zaufanego personelu. Tylko osoby, co do których pracy mamy bardzo duże zaufanie, mogą działać pozytywnie na wizerunek naszej firmy.

Wybór dobrej lokalizacji-kluczem do sukcesu każdego sklepu spożywczego

Niezwykle istotne jest także miejsce, w którym planujemy otworzenie naszego sklepu spożywczego. Oczywiście żywność, a także duży wybór asortymentu z każdego działu to warunek niezbędny, by przyciągnąć jak najwięcej klientów. Jednak, warto zbadać nieco wcześniej okolicę i scharakteryzować przyszłych odbiorców. Nowe osiedle to świetne miejsce, by się wyróżnić, zwłaszcza, jeśli będziemy jednym punktem w okolicy. Nieco trudniej będzie nam się wybić, gdy wokół swoje siedziby od lat mają zaufani sprzedawcy. Jednak, gdy posiadamy odpowiednią determinację oraz pomysł, i to może okazać się możliwe!

Reklama i systemy promocyjne

Należy także nieco uwagi poświęcić przyszłej promocji. Oprócz klasycznego baneru, plakatów dotyczących najnowszych zniżek i promocji, warto także zadbać o inne źródła. Reklama w lokalnej gazecie, wymyślenie przekazu w radiu, a także wykorzystanie potęgi przekazu mediów społecznościowych! Warto także obliczyć, o ile opłaca się obniżać cenę danego towaru i od czasu do czasu organizować większe rabaty.

Wszystkie koszty

Tradycyjnie przyjmuje się, że na rozkręcenie całego biznesu, przedsiębiorca musi posiadać zaplecze finansowe, które wynosi od 50 tysięcy do nawet 1 miliona złotych. Najwięcej wydatków pochłoną meble, urządzenia i kasy. Drugi trzon to bieżące opłaty za media.

Zakładanie sklepu spożywczego krok po kroku

Jeśli posiadamy wszystkie niezbędne cechy osobowościowe i nadal chcemy otworzyć swój własny sklep spożywczy, wówczas należy postępować według pewnych wytycznych.

Wpisy, wnioski i pozostałe formalności

Przede wszystkim najważniejsza jest ścieżka formalno-prawna. Należy zarejestrować sklep spożywczy jako działalność gospodarczą. Mamy do wyboru kilka ścieżek prawnych, bowiem nie musimy być jedynymi właścicielami, równie dobrze możemy „podzielić się” władzą z innymi, sprawdzonymi i godnymi zaufania osobami. Niezależnie jednak, czy stajemy do walki o klientów w gronie, czy w pojedynkę, każdy lokal musi być zgłoszony do odpowiednich organów państwowych.

Jeśli chcemy być jednoosobową firmą lub świadczyć usługi w formie samozatrudnienia, należy złożyć wniosek do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Samo zgłoszenie jest darmowe, także nie ma obaw o dodatkowe koszty. Wiele urzędów także oprócz klasycznej, papierowej formy, oferuje także drogę elektroniczną przyjmowania zgłoszeń. Odpowiednie pismo jest dostarczane do najbliższego, lokalnego urzędu miasta. Jeśli jednak przedsiębiorca zakłada spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością-niezbędny wpis do KRS. Następnie należy uzyskać specjalne pozwolenia od Sanepidu i Państwowej Straży Pożarnej (zwłaszcza, gdy obiekt zajmuje dużą powierzchnię). Gdy właściciel zdobędzie potrzebne zgody, musi się także zająć umowami z dostawcą mediów, a także wywozem śmieci, deratyzacją oraz dezynfekcją.

Czy w tym lokalu sprzedawać chcemy także napoje alkoholowe?

Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest kwestia sprzedaży alkoholu. Zazwyczaj większość sklepów spożywczych decyduje się na włączenie go do swojego asortymentu. Zgodnie z polską ustawą, każdy sprzedawca musi posiadać specjalne pozwolenie, tzw. koncesję. Wydawana jest na okres 2 lat przez lokalną władzę, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta.

Wybór profesjonalnego sprzętu

Kolejnym krokiem jest zakup i instalacja urządzeń sieci komputerowo-kasowej, a także instalacja kas fiskalnych. Na początku należy pomyśleć nie tylko ile ich będzie, ale i również gdzie będą umiejscowione. Wszystkie te dane są niezbędne, by prawidłowo wypełnić wniosek do Urzędu Skarbowego. Jeśli wszystko przebiegnie bez problemu, każda kasa otrzymuje swój własny, niepowtarzalny numer ewidencyjny.

Odpowiednia logistyka towarów

Na tym etapie zaczyna się prawdziwe funkcjonowanie i zarabianie sklepu spożywczego. Nie tylko należy znaleźć hurtownie, wybrać produkty i złożyć odpowiednio wcześniej potrzebne zamówienie, ale i zaplanować godziny przywozu towaru od dostawców. Poza tym to czas na dużo pracy technicznej. Trzeba wstawić wszystkie regały, zaopatrzyć się w odpowiednie systemy chłodnicze oraz umeblować wszystko tak, by był zachowany ciąg komunikacyjny.

Czytaj dalej: Ile zarabia sklep spożywczy?

4.1/5 - (ilość ocen: 10)