Jak promować firmę na Instagramie
Instargram to serwis społecznościowy, który zrzesza miłośników zdjęć. Dokładnie mówiąc serwis ten umożliwia użytkownikom edycję zdjęć oraz filmów i umieszczanie ich w rożnego rodzaju social mediach.
Czytaj też -> Jak się wypromować na Instagramie
Jeszcze do niedawna można było publikować zdjęcia z Instargamu na Twiterze. Obecnie charakterystyczne zdjęcia w ramkach można zobaczyć już tylko na profilach facebookowych.
Od roku 2012 właścicielem tego serwisu stała się firma Marka Zuckenberga. Facebook jest potężnym narzędziem służącym marketingowi i promocji marek. Każdy, kto choć trochę rozumie funkcjonowanie serwisów społecznościowych wie, jak wielki potencjał w nich tkwi. Dla większości działania social marketingu skupiają się wyłącznie na Facebooku.
O Instagramie, nieco uboższej i ograniczonej odmianie serwisu społecznościowego niewiele firm w Polsce myśli jak o dobrym kanale dystrybucji treści promocyjnych. A szkoda, bo Instagram jest bardzo popularny.
Poniżej przedstawione zostanie kilka istotnych informacji i porad w jaki sposób promować firmowy Instagram. Dzięki zmianom, jakie zostały dokonane w roku 2016, biznesowe konto na Instargramie może mieć nie tylko osoba prywatna, ale też marka.
Na wstępie trzeba powiedzieć, że z racji fotograficzno-multimedialnego charakteru serwisu nie każdy profil działalności jest odpowiedni, aby promować go w tym serwisie.
Na Instagramie nie można, w przeciwieństwie od Facebooka, publikować tekstów oraz udostępniać postów. Instargram to serwis, który bazuje na zdjęciach. Można je opatrywać miejscem wykonania i tagami. Osoby śledzące konto mogą zaś te zdjęci lubić lub komentować.
Social media power
Dlaczego warto promować swoja markę na Instagramie? Ten serwis, zaraz po Facebooku jest najpopularniejszym social medium na świecie. Ma on obecnie ponad 300 milionów aktywnych użytkowników, którzy przeglądają wrzucane tama grafiki. Przez publikowanie zdjęć opatrzonych odpowiednim tagiem można w łatwy i przyjemny sposób promować markę. Z badań wynika, ze użytkownicy social mediów o wiele chętniej „lajkują” i komentują graficzne posty niż tekst. To dane, które dają do myślenia.
Strategia
Aby mówić o skutecznej promocji firmowego Instagrama trzeba mieć przygotowaną strategię działania. Nie wiesz jak się za to zabrać? Banchmarking to najlepsze narzędzie.
Prześledź konta konkurencyjnych marek, przeanalizuj ich sposób komunikacji z fanami i postaraj się znaleźć sposób na swój profil. Sprawdź ile osób lubi profil, ile innych użytkowników jest przez nich obserwowana. Jak często dodają nowe posty, jakich narzędzi i form wyrazu używają.
Liczy się treść
Odpowiednie treści wykonane przy użyciu odpowiednich narzędzi to klucz do popularności konta na Instagramie. Pomysłowe infografiki, artystyczne zdjęcia, selfie, filmiki z życia firmy to wszystko powinno znaleźć się na Twoim koncie biznesowym.
Treści, które są atrakcyjne dla oka mają większą moc oddziaływania, łatwiej wywiązują się interakcje. Jest wiele narzędzi do tworzenia atrakcyjnych postów. Wiele z nich posiada gotowe szablony, szeroka gamę czcionek i kompozycji.
Konto na Instagramie nie może być nudne i banalne. Naucz się korzystać z odpowiednich narzędzi – dla Ciebie to może być niezła zabawa, dla śledzących Twoje konto przyjemność.
Używaj efektów przy robieniu zdjęć z życia biura czy wydarzeń, w których Twoja organizacja brała udział.
Nie bój się dodawać szelfie na firmowe konto. Nawet jeśli nie znasz się na fotografii, musisz zachować podstawowe reguły.
Wrzucaj zdjęcia, które opowiadają jakąś historię, budzą emocje lub niosą jakąś ekspresję. Nawet jeśli to co jest na fotografii jest oczywiste opatrz to opisem, wyjaśnij powód jej powstania i (najważniejsze) dodaj tagi.
Klucz to hasztagi
Dzięki hasztagom na Twoim profilu zapanuje porządek, a użytkownicy łatwiej znajdą Twoje posty. Ten niepozorny znaczek działa w świecie social mediów to najlepsza wyszukiwarka.
Hasztagi musza opisywać post i pozwalają trafić do określonej grupy odbiorców – potencjalnych klientów. Jeśli nie wiesz jak to działa w aplikacji wpisz hasztag i zobacz ile profili (nawet firm konkurencyjnych) publikuje związane z tym treści! Istnieją narzędzia do analizy tagów.
Dzięki nim zobaczysz ile jest postów i jakie interakcje wywołują – czy są oglądane, śledzone i komentowane. Najważniejsze w tagowaniu jest jednak to, aby opis i zdjęcie były spójnym przekazem.
Cały biznesowy profil na Instagramie musi mieć pewne przysłanie i konsekwentnie realizowany koncept, który powinien kojarzyć się z marka i grupą docelową.
Aplikacja pozwala na umieszczenie 30 różnych tagów, jednak nie ma co przesadzać. Jeśli przekroczymy tę liczbę post pokaże się bez żadnego indeksu.
Interakcje
Największą siła marketingu w social mediach jest możliwa interakcja między marką a klientem. Ilość użytkowników śledzących Twój profil jest istotny, lecz nie ilość, a jakość się liczy.
Dokładnie mówiąc chodzi o ich aktywność. Na Instagramie istnieje wiele fałszywych kont, można też kupić fanów. Prawdziwy sens marketingu w social mediach to budowanie relacji z klientami.
Liczy się polubienie publikacji, obserwowanie, komentowanie filmów i zdjęć, wysyłanie wiadomości i udostępnianie postów.
Trudno jest wywołać ruch na naszym profilu, jeśli nie mamy fanów (zwłaszcza na początku).
Ważne jest aby za pomocą hasztagów wyszukiwać potencjalnych klientów, polubić ich profile, komentować ich posty. Według badań około 15% obserwowanych przez nas użytkowników w drodze rewanżu zacznie obserwować nasz profil.
Celem marketingu w Instagramie jest nawiązywanie nowych relacji. Dlatego musisz śledzić jak największą ilość kont. Codziennie musisz pozyskiwać nowych obserwujących.
W marketingu na Instagramie jest jeszcze wiele do zrobienia. W Polsce ten rodzaj promocji jest jeszcze w powijakach. Coraz więcej firm jednak decyduje się na promocję w mediach społecznościowych bo to obecnie najskuteczniejsza forma marketingu.
Czytaj dalej: Jak zrobić dobry film na Instagram