Jak promować firmę na Facebooku
Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Codziennie 24 godziny na dobę publikowane są tu najróżniejsze treści. Szacuje się, że obecnie jest ponad 1, 5 mld aktywnych użytkowników. Początkowo to co służyło nawiązywaniu kontaktów i zrzeszaniu się w grupy – społeczności.
Dziś w dużym stopniu Facebook stał się platforma biznesową. Nie sposób nie zauważyć nowych sponsorowanych postów na naszych tablicach czy reklam. Media społecznościowe to bardzo łatwy sposób na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Co więcej nawet tradycyjne reklamy nawołują do odwiedzenia facebookowego fanpag’u.
Promowanie marki, organizacji czy eventu nigdy wcześniej nie było tak proste. Kampania reklamowa w mediach społecznościowych nie trzeba dużych nakładów finansowych. Aby zaistnieć na Facebooku trzeba przestrzegać kilku zasad i posiadać wiedzę w jaki sposób zdobywać fanów.
Konto biznesowe a profil prywatny
Firmowy profil ma obecnie bardzo wiele firm i instytucji. Wszelkie posty są publikowane na koncie biznesowym (które jest bezpłatne), a nie prywatnym. Profil firmowy skierowany jest nie tyko w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Ten rodzaj fanpaga zakładają artyści, sportowcy, celebryci, zespoły muzyczne (nawet te grające na weselach), organizatorzy imprez kulturalnych i wydarzeń. Aby założyć konto biznesowe trzeba mieć jednak konto prywatne.
Nie ma jednak powiązania mieczy oboma profilami, więc nikt nie będzie wiedział, kto jest właścicielem profilu biznesowego. Jaka jest różnica? Na kocie prywatnym pozyskuje się znajomych, na firmowym fanów. Aby stać się znajomym, potrzebne jest zatwierdzenie zaproszenia. Fani natomiast mogą śledzić profil marki przez polubienie profilu. Wielu nowych użytkowników nie mając świadomości tej różnicy popełniają błąd. Fanpage pozwala zostać członkiem danej grupy jednym kliknięciem „lubię to”
Informacje i treści
Posiadanie firmowego konta na Facebooku wymaga pełnych i rzetelnych informacji. Niewypełnione pola w zakładce „Informacje” wyglądają co najmniej nieprofesjonalnie. Na Facebooku użytkownik, który tu trafi powinien znaleźć wszystkie potrzebne wiadomości o przedsiębiorstwie/ osobie/ wydarzeniu.
Fanpage powinien posiadać tyle danych ile jest to możliwe. Konto na Facebooku powinno być elementem szerszej, spójnej i przemyślanej strategii promowania marki w mediach społecznościowych. Wszelkie posty, zdjęcie profilowe i treści wrzucane na tablice powinny współgrać ze sobą. Dobrze, jeśli nasze wpisy charakteryzuje coś co budzi skojarzenia z marką. Na treściach promocyjnych powinny znajdować się odniesienia do marki, a w zakładce informacyjnej adres strony internetowej i linki do innych profili w mediach społecznościowych.
Częstym błędem firm promujących się w mediach społecznościowych jest udostępnianie zbyt dużej ilości postów promowanych. Złotą zasada jest publikacja 20% tego rodzaju postów. Firmy powinny używać konta na Facebooku jako kanału dostarczającego wartościowe dla fanów treści. To pozwala kreować swój wizerunek jako marki, która zna się na temacie, służy rada i pomocą klientom. „Wciskanie” reklam na siłę razi i zniechęca followersów. Promowane posty są jednak o wiele lepiej pozycjonowane i mają większy zasięg. Ich zadaniem jest oddziaływanie na algorytmy wyszukiwania, a nie na obserwujących.
Interakcja
Kiedy już firmowy fanpage jest gotowy czas na najtrudniejsze zadanie: pozyskiwanie fanów. Niestety na początku na naszym profilu nic się nie dzieje, wiec trudno o tematy, informacje i komentarze. Kucz w marketingu mediów społecznościowych zachęcenie użytkowników do polubienia naszej strony. Wywołanie interakcji, zdobycie „wartościowych” fanów to sposób na budowanie marki w świecie social mediów.
Nie ilość obserwujących się liczy lecz ich jakość. Liczba polubieni naszego profilu to pewien wyznacznik popularności, jednak istnieje wiele nieczystych praktyk, jak kupowania fanów. Dla wywołania ruchu na naszym fanpagu o wiele ważniejsza jest komentowanie, subskrybowanie i rozpowszechnianie naszych postów. Dlatego wiele firm organizuje konkursy na swoich profilach. W zamian za drobne nagrody rzeczowe fani wpisują w komentarzach odpowiedzi na pytanie konkursowe, wklejają zdjęcia. Taka aktywność fanów jest o wiele więcej warta niż tysiące „lajków”.
Natura social mediów jest społecznościowy charakter kontaktu – wywiązanie interakcji. Odpowiedzi na komentarze, podziękowania, udostępnianie treści, wymiana opinii – to podstawa wywiązania się prywatnego kontaktu z fanami. Im więcej aktywnych użytkowników na naszym profilu tym większą siła oddziaływania.
Zanim jednak nawiążę się interakcja miedzy fanami trzeba ich pozyskać? Pytanie jak to zrobić? Udzielać się, lajkować profile o podobnym charakterze, udostępniać interesujące naszych potencjalnych fanów treści. Częstym błędem jest skupianie się tylko na swoich treściach i swoich postach. Według badań około 15% użytkowników, których profil polubimy odwdzięczy się tym samym. Na szkoleniach i kursach związanych z tematyką marketingu w social mediach radzi się, aby codziennie nawiązywać około 50 nowych kontaktów.