Jak zacząć biznes w branży e-commerce?
Handel elektroniczny jest branżą, która rozwija się w zawrotnym tempie. Globalna pandemia sprawia, że zmieniają się przyzwyczajenia klientów. Coraz więcej osób decyduje się na szukanie danego produktu w sklepie internetowym. Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć o handlu w internecie.
Jak zdobyć zaufanie klientów do sklepu internetowego
Jeśli zakładasz swój pierwszy sklep w internecie to musisz zapracować na uznaną pozycję na rynku. Co prawda znane portale aukcyjne są sporą konkurencją, ale każdy może coś uszczknąć z ogromnego tortu jakim jest handel elektroniczny. Jednym z pierwszych działań, które musi przeprowadzić właściciel sklepu internetowego to zacząć pozyskiwać klientów. Jak to zrobić? Na początku niezbędne jest poszukiwanie towarów, które będą atrakcyjne dla klientów, a zarazem będą zapewniały przyzwoitą marżę. Nawet jeśli szybko znajdziesz takie artykuły to i tak trzeba na bieżąco aktualizować ofertę.
Absolutnie niezbędna jest własna strona internetowa. Media społecznościowe to również ważny sposób pozyskiwania klientów. Kolejnym sposobem zwrócenia uwagi na swój biznes są artykuły sponsorowane. Dlatego warto mieć opracowaną strategię działania i dążyć do takiego sposobu prezentacji oferty, który zapewnia najlepszą konwersję. Z zalet jakie posiada sklep internetowy można wymienić brak konieczności zatrudniania dużej liczby pracowników do obsługi klienta. W przypadku tej formy biznesu zapewniasz sobie łatwiejsze wejście na rynek. Twoi klienci mogą wygodnie kupować produkty dopasowane do ich aktualnych potrzeb.
Sklepy internetowe często są ciekawym uzupełnieniem stacjonarnego sklepu prowadzonego przez przedsiębiorcę. Nie musisz przejmować się lokalizacją firmy, bo możesz zdobywać klientów w całym kraju. Wszystko to zachęca do prowadzenia sprzedaży właśnie w tej formie, co sprawia, że łatwiej rozpocząć biznes online. Warto sięgnąć po najbardziej efektywne rozwiązania. Gdzie szukać wiedzy na temat e-commerce? Możesz zajrzeć na bloga ekomersiak.pl, gdzie znajdziesz sprawdzone porady od Michała Pieprzaka dotyczące tego, jak założyć, zoptymalizować i uruchomić własny sklep internetowy.
Sklep internetowy a najlepsze praktyki branży e-commerce
Dokonanie zakupu to dopiero początek realizacji zamówienia. Żeby nie mierzyć się z wieloma problemami logistycznymi warto skorzystać ze sprawdzonej firmy kurierskiej, która szybko i sprawnie dostarczy zamówienie na adres dostawy. Jeśli twoje przedsięwzięcie osiągnie odpowiednią skalę działalności to warto pomyśleć o usłudze typu fullfilment. To rodzaj outsourcingu, gdzie dostawa zamówionego towaru znajduje się w gestii firmy zewnętrznej.
Na pierwszym miejscu zawsze powinny być potrzeby klientów. Co prawda odpowiednie działania marketingowe mogą wykreować nowe potrzeby i zmienić zachowania klientów, ale wymaga to sporego nakładu zarówno czasu, jak i środków. Dlatego warto śledzić zachowania klientów już od momentu złożenia zamówienia i niemal natychmiastowo odpowiadać na wszelkie pytania pojawiające się ze strony klientów. Z biznesowego punktu widzenia dobrze jest prezentować opinie klientów o danym produkcie. Sprawdzone recenzje na temat produktów mogą być dobrym bodźcem do dokonania zakupów przez osoby niezdecydowane. Przełoży się to na większą sprzedaż i lepsze zyski.
Sklepy internetowe – co powinieneś o nich wiedzieć?
W sprzedaży przez internet można wyróżnić trzy obszary działalności. Będąc właścicielem sklepu niekoniecznie trzeba skupiać się tylko na jednym rodzaju klientów. Z drugiej strony specjalizacja może przynieść szereg korzyści zarówno w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, jak i w dłuższej perspektywie czasu. Zaczynając handel internetowy należy odpowiedzieć sobie na pytanie kim ma być klient końcowy. Ze względu na rodzaj klientów transakcje online można podzielić na trzy strefy:
- B2B – business to business,
- B2C – business to consumer,
- C2C – consumer to consumer.
Pierwszy obszar może być dodatkowym kanałem sprzedaży dla firm oferujących towary przeznaczone dla klientów biznesowych. Transakcje biznesowe zawierane na odległość mogą być dobrym uzupełnieniem sprzedaży prowadzonej przez przedstawicieli handlowych. W tym wypadku sklepy internetowe muszą być zaprojektowane w sposób, który przyciągnie uwagę klienta biznesowego i skłoni go do zawarcia tego rodzaju transakcji biznesowych. Jednym z przykładów drugiego obszaru form handlu elektronicznego są strony internetowe z ofertą skierowaną do osób fizycznych. Kolejnym przykładem są internetowe zakłady bukmacherskie. Wiele firm prowadzących tego typu działalność ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych. W tym wypadku realizacja usługi odbywa się bez możliwości odstąpienia od umowy. W trzecim z wymienionych obszarów dominują głównie platformy aukcyjne, więc bariera wejścia jest dość wysoka. Portale pośredniczące między kupującymi a sprzedającymi zarabiają na prowizji pobieranej od sprzedających, którzy wystawiają internetowe aukcje. Mogą też zarabiać na reklamach, wtedy dany produkt pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Jak robić zakupy w sklepie internetowym
W przypadku sklepu internetowego zakupy są dużo wygodniejsze w porównaniu do tradycyjnej formy zakupów. W przypadku transakcji handlowych dokonywanych na odległość konsumentowi przysługuje 14-dniowe prawo do zwrotu towaru. Z punktu widzenia klienta jest to dodatkowa korzyść, która sprawia, że dokonywanie zakupów obarczone jest mniejszym ryzykiem nabycia nietrafionego produktu. Kolejnym atutem jest fakt, że dość często dokonanie płatności odbywa się w czasie rzeczywistym bez względu na to, w jakim banku klient posiada swoje konto. Jest to możliwe dzięki realizacji płatności przy pomocy pośrednika finansowego.
Obserwując sytuację na rynku nie można jeszcze powiedzieć o schyłku tradycyjnego handlu. Jednak według trendów panujących obecnie w gospodarce można stwierdzić, że handel internetowy ma przed sobą świetlaną przyszłość. Warto zatem zainwestować w sklep internetowy, żeby skorzystać z dobrej koniunktury.