Marketing internetowy – promowanie produktów, reklama w internecie

Marketing internetowy

Internet to potężne narzędzie, które może służyć zarówno w dobrej jak i w złej wierze. Nie sposób zliczyć ilości akcji charytatywnych przeprowadzanych przez użytkowników sieci czy pomagających służbom ścigania w ujęciu groźnych przestępców, tak samo jednak trudno oszacować, ile pojawia się tam nielegalnych ofert zagrażającym zdrowiu i życiu postronnych ludzi. Niemniej także i to narzędzie zaadaptowane zostało przez przedsiębiorstwa jako idealne pole do marketingu. Obecnie z Internetu korzysta znacznie więcej ludzi niż z TV czy radio, które do tej pory były niekwestionowanymi liderami jeśli chodzi o promowanie produktów.

Internet jest polem do popisu dla wszelkiej maści zarówno doświadczonych marketingowców, jak i początkujących, będących świeżo po studiach. Mogą tam oni do woli eksperymentować lub przeprowadzać zakrojone na szeroką skalę kampanie reklamowe, tym bardziej, że użytkownicy przeglądarek nie są praktycznie w stanie się im przeciwstawić. To duży problem Internetu, gdyż obmyślany on był jako medium wolne, umożliwiające łączenie się ludzi z całego globu, a tymczasem pęta nas coraz to silniejszymi kajdanami i łańcuchami.

Reklama w internecie

Jak wygląda reklama w internecie? Tak naprawdę niewiele się różni od klasycznej jej formy, przybierać może jednak znacznie bardziej zaawansowane i interaktywne formy, które dodatkowo działają na wyobraźnię klientów. Zasady są de facto takie same – jaskrawe, przyciągające wzrok kolory, teksty odwołujące się do przekonań odbiorcy oraz nierzadko zabawne. Reklama musi być chwytliwa, musi się wyróżniać na tle treści regularnej strony oraz zawierać chwytliwe hasła, budzące skojarzenia oraz działające na wyobraźnię potencjalnych klientów, zachęcając ich do kupienia oferowanego towaru.

Jak jednak wspomniane zostało na początku tego artykułu, informatyczny świat rządzi się nieco innymi prawami, dając do ręki reklamodawców nowe narzędzia. Niezbędne jest również badanie opinii, przeprowadzanie eksperymentów społecznych oraz podążanie za trendami panującymi w sieci. Dobra reklama we współczesnym świecie oznacza taką, która jest – co wynika z obserwacji – naszpikowana odnośnikami do memów czy popularnych filmików na platformie YouTube. Szczególny tryumf święcą w tym przypadku reklamy interaktywne. Z pewnością każdy z nas natrafił na ciekawą reklamę z interesującą oprawą graficzną, w której można było „coś” zrobić – albo strzelić do kaczki, albo przeprowadzić kropkę przez labirynt. O ile z początku każdy z nas się na to w mniejszym lub w większym stopniu łapał, o tyle obecnie na nikogo nie robi to już wrażenia. To jednak w żaden sposób nie wpływa na ludzi odpowiedzialnych za takie atrakcje i nadal faszerują oni strony internetowe takimi zawartościami.

Same reklamy w Internecie można podzielić na kilka rodzajów. Z początku serwisy ograniczały się do umieszczania ich na paskach obok strony. Następne w ewolucji były tak zwane pop-upy, czyli natarczywe okienka wyskakujące znikąd, z często ukrytym przyciskiem do ich wyłączenia. Przechodziły one znaczne przemiany. Prawdziwą zmorą wszystkich internautów były takie wyposażone w denerwujące efekty dźwiękowe, a krzyżyk zamykający – w zamyśle – przenosił do kolejnej strony naszpikowanej innymi reklamami. Tak naprawdę były to elementy infrastruktury komputerowej, które niewiele różniły się od pierwszych irytujących wirusów komputerowych.

Obecnie reklamy w Internecie dalej ewoluują. Wyszukiwarki zbierają informacje na temat tego, co przeszukuje użytkownik i na tej podstawie wyświetla reklamy spersonalizowane pod konkretną osobowość. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego jest to aż tak istotne? Otóż standardowa reklama oddziałuje tak samo na każdy rodzaj osobowości. Nie jest przez to skuteczna, bo chociaż generuje duży ruch na witrynie sklepowej danego sklepu, to nic z tego w dużej mierze nie wynikało.

Obecnie chociaż ruch jest znacznie mniejszy, to jednak prawdopodobieństwo że zainteresowany trafi akurat na taki produkt (wiertarka, lodówka, samochód – bez znaczenia) jest znacznie większa, a właśnie o to chodzi w całym tym bagnie zwanym biznesem. Pojawia się tylko pytanie – czy w świecie, w którym rokrocznie niszczy się miliony ton zboża zamiast wysłać je do Afryki jedynie ze względu na to, że przyniosłoby to straty finansowe dla światowych mocarstw aż tak ważne jest zalewanie nas śmieciowym strumieniem reklam, których nikt tak naprawdę nie chce? Tak naprawdę ludzie odpowiedni za marketing nie dają nam wyboru, bo jedyny wybór jest taki, że albo rezygnujemy z Internetu w ogóle, albo godzimy się na to, co dla nas się przygotowuje. Wydaje się, że jest to wybór między złem a złem. Budzi też duże zastrzeżenia kurs, jaki obrało Google w śledzeniu swoich użytkowników.

Nic, a już na pewno względy finansowe nie powinny dawać przyzwolenia na szafowanie naszą prywatnością. Wydaje się, że wystarczającą niedogodnością jest to, że jesteśmy regularni śledzeni przez rządy światowe i nie mamy nawet pozorów prywatności w sieciowym życiu, co powinno być gwarantowane przez prawa człowieka.

Marketing internetowy – promowanie produktów, reklama w internecie
4.7 (94.29%) 14 głosów

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Marketing internetowy – promowanie produktów, reklama w internecie"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany

W reklamie… nie. W życiu, w filmie, w serialu – często pojawia się lokowanie produktu. Jesteśmy tym wprost zalewani. Niektórzy robią to lepiej, inni gorzej.

wpDiscuz
Ludzie Internetu Sklep internetowy Social Media Strony internetowe Wideo online Zwiększanie zasięgu
Reklama na Facebooku
Jak reklamować się na Facebooku
Jak promować firmowy kanał na YouTube
Jak promować firmowy kanał na YouTube
facebook
Jak promować firmę na Facebooku
Biuro Pomysły na biznes Prowadzenie firmy
Jak kupić meble do biura
Różne opcjami kredytowania – Jak kupić meble do biura
Coś dla psów
10 niezwykłych biznesów
Jaki biznes otworzyć w mieście
Jaki biznes otworzyć w mieście
Inwestycje Kredyty Oszczędzanie
Korzyści z karty kredytowej
Korzyści z posiadania karty kredytowej
kredyt hipoteczny
Rzeczy, które musisz wiedzieć o spłacie kredytu hipotecznego
Mity na temat kart kredytowych
Mity na temat kart kredytowych
Czy programiście opłaca się pracować w dużym mieście
Czy programiście opłaca się pracować w dużym mieście
Jak rozliczyć dochody z zagranicy
Jak rozliczyć dochody z zagranicy
Jak zostać Freelancerem - porady dla grafika, programisty, blogera
Jak zostać Freelancerem – porady dla grafika, programisty, blogera
Jak napisać książkę w weekend
Jak napisać książkę w weekend