Odroczone terminy płatności – ryzyko i sposoby jego minimalizowania

Odroczone terminy płatności

Kredyt kupiecki – podstawa rozwoju każdego biznesu

Każda firma zajmująca się sprzedażą swoich produktów, usług lub towarów prędzej czy później staje oko w oko z problemem odzyskiwania swoich należności.

Sprzedawanie za gotówkę czy z zastosowaniem przedpłat, które to metody zapobiegają powstawaniu przeterminowanych wierzytelności mogą mieć zastosowanie jedynie w bardzo specyficznych (specjalistycznych) branżach lub przy bardzo małej skali działalności.

W każdym innym przypadku sprzedaż z odroczonym terminem płatności jest podstawą prowadzenia niemalże każdego biznesu. Sytuacja w której sprzedający otrzymuje zapłatę za swój produkt lub usługę w przyszłości, ma oczywiście wpływ na finanse firmy i generuje ryzyko.

Minimalizowanie ryzyka związanego ze stosowaniem odroczonych terminów płatności

Aby to ryzyko było jak najniższe niezbędne jest wprowadzenie procedur związanych z weryfikowaniem oraz monitorowaniem klientów i kontrahentów.

Konieczne jest również przygotowanie odpowiednich instrukcji umożliwiających diagnozowanie ewentualnych problemów finansowych i zaburzeń płynności finansowej po stronie klientów. Zadłużenie danego kontrahenta powinno być ściśle monitorowane i analizowane.

Przekraczanie terminów płatności faktur lub wyznaczonych dla danego kontrahenta limitów kredytu kupieckiego, zawsze powinno być sygnałem do pogłębionej analizy przyczyn powstanie takiego stanu rzeczy. W przypadku gdy narzędzia prewencyjne nie przynoszą efektów i zadłużenie kontrahentów rośnie nie należy zwlekać z wdrożeniem ewentualnych procedur windykacyjnych.

Procedury windykacyjne – recepta na zdrowe finanse w firmie

Windykacja należności, niezależne czy prowadzona przez wewnętrzny dział czy też zlecana na zewnątrz nie może być traktowana jako “ostatnia deska ratunku”.

Zwlekanie w podjęciem działań windykacyjnych niejednokrotnie może doprowadzić do sytuacji gdy dłużnik (kontrahent) stanie się niewypłacalny i ogłosi upadłość.

Jednocześnie warto nieustająco dopracowywać stosowane rozwiązania windykacyjne tak, aby nie wpływały negatywnie na poziom sprzedaży i relacje z kontrahentami. Bardzo istotne jest uświadomienie sobie, że dobra i profesjonalna windykacja należności może być prowadzona w sposób, które nie wpłynie na pogorszenie kontaktów handlowych, a jednocześnie może uchronić firmę od poważnych problemów finansowych.

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Sprawdź też:
Polska jest w opinii większości krajem bardzo dobrze rozwijającym się.…