Prawo turystyczne – Turyści wiedzą coraz więcej o swoich prawach

Prawo turystyczne

Zwykle turyści sprawdzają swoje prawa kiedy wycieczka jest nieudana i nie są z niej zadowoleni. Ale zawsze warto zapoznać się ze swoimi prawami jeszcze przed wyjazdem, czy nawet przez zarezerwowaniem wycieczki przez biuro podróży. Od czego warto zacząć? Jakie jest prawo turystyczne?

Organizator i biuro podróży

Biuro podróży to zwykle pośrednik w zawieraniu umowy, ale może być też sam w sobie jej organizatorem. Tak czy inaczej taka firma musi być wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonych przez marszałka województwa. Jeżeli nie widnieje na tej liście koniecznie trzeba znaleźć inną placówkę.

Reklama a rzeczywistość

Może się zdarzyć, że w broszurze reklamowej hotel wyglądał na super nowoczesny, jedzenie na smaczne, a autobus wycieczkowy na nowy i klimatyzowany. A tymczasem okazuje się, że tak nie jest. Jeśli kupiliśmy wycieczkę ze względu na plan zwiedzania, a on się zmienił i nie jest dla nas interesujący także możemy poczuć się zawiedzeni. I co wtedy?

Mamy prawo oczekiwać, że zdjęcia w broszurze będą oddawać rzeczywistość oraz, że cały program wycieczki zostanie wykonany przez organizatora. Jeżeli jest inaczej mamy prawo do złożenia reklamacji. Można to zrobić od razu na miejscu i wskazać wszystkie nieprawidłowości. Można też uczynić to dopiero po powrocie. Warto domagać się też zadość uczynienia od biura podróży. Procedura reklamacyjna na pewno będzie zapisana w umowie podpisywanej z biurem podróży. Koniecznie trzeba się do niej zastosować wtedy proces reklamacji będzie szybszy.

Odwołane loty, zgubione bagaże

Jednak problemy mogą zacząć się już w drodze na wakacje. Zdarzają się opóźnienia lotów albo nawet ich odwołanie. Gdy lot jest opóźniony mamy prawo do bezpłatnych napoi i posiłków, a jeżeli lot przełożony jest na kolejny dzień mamy prawo domagać się bezpłatnego noclegu w hotelu oraz transportu do hotelu i z hotelu na lotnisko. Kiedy lot zostanie odwołany całkowicie można domagać się odszkodowania od linii lotniczych – od 250 do 600 euro.

W wypadku zagubienia lub uszkodzenia bagażu trzeba na lotnisku wypełnić protokół PIR, a potem można złożyć reklamację w ciągu 7 dni – uszkodzenie, 21 dni – odbiór opóźniony. Za uszkodzenie lub zgubienie bagażu można otrzymać odszkodowanie w wysokości do 5500 zł, ale wycena odbywa się w oparciu o paragony za rzeczy w zniszczonej, zagubionej walizce lub w oparciu o jego wagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *