20 umiejętności, które musi nabyć każdy marketer w 2023 roku
Marketing, czyli umiejętność sprzedaży, wpływania na klientów i podkręcania ich motywacji na zakupienie danego produktu – nie jest rzeczą łatwą.
W dobie naprawdę świetnie przemyślanych technologii i licznych urządzeń, które bardzo szybko się zmieniają – trudno właściwie nadążyć. Zaawansowane technologie i szybkie zmiany na rynku eliminują niejednego dobrze zapowiadającego się niegdyś marketingowca z rynku pracy.
Przynajmniej z tego rynku pracy, na którym właśnie się znajduje. Sprawdźmy, jakie cechy musi posiadać skuteczny marketingowiec, żeby utrzymać się na swojej pozycji.
1. Znajomość swoich produktów
Znajomość produktów to już prawie profesjonalizm. Klient pyta o wiele rzeczy, na które trzeba być przygotowanym, żeby umieć wytłumaczyć mu, jak dana usługa/dany produkt działa, dlaczego taka cena, czego możemy się spodziewać po pomyślnym zakończeniu transakcji.
2. Cierpliwość
W żadnym przypadku pośpiech – umiejętność czekania, aż klient poogląda, przyjrzy się, będzie miał pytania, wykaże zainteresowanie przedmiotem sprzedaży. W innym przypadku zostanie to odebrane jako narzucanie się.
3. Opowiadanie o wadach, jakby to były zalety
Nawet wady mogą znaleźć swoje zastosowanie w praktyce, o ile będziemy wiedzieli, jak je wykorzystać.
4. „Poker face”
Nie zawsze klienci będą mili. Czasami i oni będą mieli zły dzień i przyjdą do nas z zamiarem zakupu, ale ich zachowanie będzie pozostawiało wiele do życzenia. W takiej sytuacji, zamiast prowokować kłótnię, dużo lepiej jest zachować kamienną twarz i po prostu jak najszybciej zapomnieć o incydencie. Oczywiście, są granice każdego zachowania i w pewnych sytuacjach na pewno będziemy musieli zareagować inaczej.
5. Nie przegadywać klienta
Klient też człowiek, więc wolniej przyjmuje do siebie informacje i będzie chciał upewnić się co do zakupu zanim podejmie decyzję. Nie ma co atakować go zbyt wielką ilością informacji.
6. Pamiętać, że klient ma zawsze rację
Nawet jak klient nie ma racji, pamiętaj, punkt pierwszy! Klient ma zawsze rację. Inaczej nie zareklamuje Twoich usług lub produktów znajomym i rodzinie.
7. Tworzyć miły klimat w rozmowie
Nic tak nie zachęca do ponownej wizyty czy zakupu, jak miła atmosfera i konwersacja. Warto o tym pamiętać, budując relacje z nowymi klientami. Jest to jedna z tych umiejętności, które koniecznie trzeba nabyć.
8. Profesjonalne podejście do tematu
Wykazywać się profesjonalną wiedzą na temat biznesu i naszych produktów oraz usług jak i zachowywać się profesjonalnie – postawa wyprostowana, jednocześnie zdystansowana i pełna szacunku do rozmówcy.
9. Nie zniechęcać się
Mogą zdarzyć się takie dnie, kiedy sprzedać cokolwiek będzie naprawdę ciężko. Ale to nie powinno demotywować nas do dalszej pracy, a wręcz przeciwnie – powinno stać się motywacją do zmiany sposobów sprzedażowych, poddanych ponownej analizie.
10. Motywować się do poznawania ludzi i ich potrzeb
Ludzie i ich potrzeby to klucz to znalezienia powodów, które można powiedzieć na głos, a które sprawią, że chętniej kupią od nas usługi czy produkty. Dobry marketingowiec musi wiedzieć, co sprawia, że ludzie kupują bądź nie kupują danych usług lub produktów.
11. Wzbudzanie zaufania wśród klientów
Oczywistym jest, że osoby, które cieszą się zaufaniem ludzi, przyciągają ich do siebie. Jeśli jako marketer wzbudzisz zaufanie w stosunku do ludzi, możesz mieć gwarancję, że Twoja firma na brak klientów narzekać nie będzie.
12. Analizowanie ludzkich zachowań sprzedażowych oraz ich potrzeb
Dobra analiza przyczyni się do wprowadzenia do firmy lepszych sposobów sprzedażowych.
13. Aktywne słuchanie ludzi
Zarówno klientów, jak i współpracowników. Bycie otwartym na sugestie innych.
14. Posiadanie postawy wyrażającej chęć zrobienia czegoś więcej, niż tylko sprzedania swoich produktów
Świetnie buduje relacje z klientami. Taką postawę powinien posiadać każdy marketingowiec, ale ponadto powinien także umieć wdrożyć ją w zarządzanej firmie wśród pracowników.
15. Szybkie nawiązywanie relacji i kontaktów
Nowe znajomości to początek spirali, która przyprowadzi wielu nowych ludzi do naszego biznesu.
16. Komunikacja
Klarowna, czysta, między zespołami, a także kierownikami. Również odpowiadanie na obiekcje klientów oraz ich skargi w sposób umożliwiający osiągnięcie kompromisu.
17. Planowanie wyników sprzedażowych
Dla całej firmy czy całego zespołu, dość wysokie, ale nie wygórowane, umożliwiające osiągnięcie celu przy nakładzie ciężkiej pracy. Dobry plan to podstawa każdego świetnie funkcjonującego biznesu.
18. Realizowanie planów sprzedażowych
Planowanie to nie wszystko, teraz trzeba wcielić w życie i zrealizować wszystkie punkty z listy. Dobry marketingowiec powinien motywować zarówno siebie, jak i innych do osiągania celów.
19. Reklama firmy, marki, produktów, usług
Jakimi kanałami można firmę reklamować czy urządzać konkursy dla klientów, czy też dobrze sprzeda się pakiet promocyjny – marketingowiec powinien umieć dobrać i zastosować odpowiednią reklamę do sytuacji panującej w firmie.
20. Organizowanie wydarzeń mających na celu reklamowanie firmy
Sama organizacja jest jedną z największych cech, które musi posiadać każdy człowiek, który chce osiągać sukcesy na różnych polach i w różnych dziedzinach zawodowych.